Cataract

Cataract is een vertroebeling van de ooglens. Meestal ontwikkelt dit zich langzaam over een periode van jaren maar soms kan dit snel evolueren over een periode van enkele weken tot maanden.

De patiënt merkt dat het zicht meer troebel is. Andere symptomen zijn halo’s rond lichtbronnen, verkleuring van het beeld of dubbelzien vanuit 1 oog.

Heeft cataract een oorzaak

Leeftijd is de belangrijkste oorzaak. De frequentie neemt duidelijk toe bij het ouder worden maar de aandoening kan eigenlijk op alle leeftijden voorkomen. Een zeldzame vorm is het congenitale cataract dat aanwezig is van bij de geboorte.

Andere oorzaken zijn: trauma (soms jaren geleden), medicatie (cortisone), diabetes, roken, langdurige blootstelling aan UV licht.

Hoe wordt de aandoening vastgesteld en wat zijn de mogelijke behandelingen

De diagnose wordt met een eenvoudig biomicroscopisch onderzoek op de raadpleging vastgesteld. Behandeling is nodig wanneer er klachten zijn. De behandeling gebeurt met een korte ingreep: een cataractoperatie. Hierbij wordt de troebele ooglens vervangen door een kunstlens. Deze ingreep gebeurt meestal onder lokale verdoving met een druppel. In de Eyecare Clinic streven we er naar om de brilcorrectie zo goed mogelijk te corrigeren. We maken hierbij gebruik van de meest moderne meetapparatuur en verschillende soorten implantlenzen.