Glaucoom

Acuut gesloten hoek glaucoom

Acuut gesloten hoek glaucoom vormt een van de urgenties binnen de oftalmologie. Onbehandeld kan deze aandoening op korte tijd leiden tot ernstige schade aan het zichtvermogen.

Wat zijn de kenmerken

Door een plotse en totale blokkage van de circulatie van het oogvocht in het oog stijgt de oogdruk op korte termijn tot zeer hoge waarden. Anders dan bij de chronische vorm heeft de patiënt vaak wel pijnklachten (boven het aangetaste oog en de wenkbrauw), een wazig zicht en een rood oog.

Deze dient snel ingesteld te worden. U dient uw oogarts te contacteren. Wanneer dit echter niet mogelijk is , begeeft u zich best naar de dienst spoedgevallen. Medicatie wordt opgestart om de druk snel te verlagen. Later dient vaak een laserbehandeling of soms een lensextractie te gebeuren.

Preventie

Een nauwere voorkamerhoek is een risicofactor voor ontwikkeling van acuut gesloten hoek glaucoom. Vaak zijn deze patiënten verziend. Soms kan een preventieve laserbehandeling ( Yag-iridotomie ) bescherming bieden. Hierbij wordt met de laser een klein gaatje gemaakt in het regenboogvlies zodat er veel minder kans op totale afsluiting van de circulatie van het voorkamervocht is.

Lees documentatie over: Acuut gesloten hoek glaucoom [docs], chronisch glaucoom [docs], Laserbehandeling voor glaucoom [docs], Operaties voor glaucoom [docs]

Lees meer over: Chronisch glaucoom