Oogleden en traanwegen

Ptosis (laagstand bovenste ooglid)

Dit is een abnormale laagstand van het bovenste ooglid. Normaal bedekt het bovenste ooglid ongeveer 1-2 mm van het bovenste deel van de cornea. Deze kan in verschillende mate voorkomen. In meer gevorderde gevallen wordt een deel of de gehele pupil bedekt.

Deze aandoening kan voorkomen in combinatie met dermatochalasis (overtollige huid van het bovenste ooglid) maar vormt een afzonderlijke entiteit. De behandeling is oog verschillend.

Oorzaak

Deze kunnen heel divers zijn. Deze aandoening kan plots ontstaan en heel uitgesproken zijn of geleidelijk toenemen.

Er worden 2 grote groepen onderscheiden

Aangeboren

Meestal komt deze aandoening geïsoleerd voor. Zeldzaam maakt ze deel uit van aangeboren syndroom.

Ontstaan op later leeftijd

• Loskomen van de pees van de spier van het bovenste ooglid : dit is de meest frequente oorzaak . Enkel een operatie kan verbetering geven
  • Verlamming van een zenuw
  • Spierziekte
  • Trauma
  • Door een gezwel in het bovenste ooglid

Deze is totaal afhankelijk van de oorzaak. Bij het loskomen van de spier van het bovenste ooglid zal een operatie nodig zijn. Soms dient de onderliggende ziekte die aan de basis ligt behandeld te worden.