Netvlies

Diabetische Retinopathie (DRP)

Wat is diabetische retinopathie

Wanneer er schade optreedt aan de kleine bloedvaatjes van het netvlies door een slecht geregelde suikerspiegel spreekt men van diabetische retinopathie. Deze beschadiging van de bloedvatwand heeft 2 belangrijke gevolgen : enerzijds kan een bloedvat gaan ‘lekken’, waardoor er zich vocht en bloed ophoopt ter hoogte van het netvlies met daling van het zicht tot gevolg. Anderzijds kan er ook een (on)volledige vernauwing optreden van de kleine bloedvaatjes, waardoor delen van het netvlies onvoldoende zuurstof krijgen.

Wat is de oorzaak van diabetische retinopathie

Het aantal jaren dat je als patiënt lijdt aan suikerziekte is van belang, net als de mate waarin je suikerspiegel geregeld staat. Meestal wordt aan diabetes patiënten een jaarlijks nazicht bij de oogarts aangeraden ter screening naar deze aandoening. Op deze manier kan tijdig gestart worden met de juiste behandeling.

Wat is de behandeling van diabetische retinopathie

Deze aandoening hoeft niet steeds door de oogarts behandeld te worden. In de meeste gevallen volstaat het om een goede glycemieregeling aan te houden en kan de schade aan de bloedvatwand door het lichaam zelf hersteld worden. Indien er echter uitgesproken schade is aan de bloedvatwand, is een behandeling aangewezen met injecties in het oog of met de retinale laser (of een combinatie hiervan). Voor elke patiënt wordt een individueel behandelplan opgesteld door de oogarts.

Meer weten over diabetes en het oog? Klik voor meer informatie.